Cara membersihkan kerak bilik mandi, mudah dan berkesan

Post a Comment

Anda tidak boleh meramalkan rupa bilik mandi anda, terutamanya jika anda sering menggunakannya.


Ya, tabiat membuang kerak tidak boleh dipandang ringan.


Ini boleh merosakkan keran bilik mandi, pancuran mandian dan lantai, menjadikan bilik mandi anda kelihatan kotor dan tidak bersih.


Saya akan menunjukkan kepada anda cara membersihkan bilik mandi:


1. Gunakan berus dan larutan pembersih


Cara mudah untuk menanggalkan penimbang bilik mandi adalah dengan menggunakan berus dan larutan pembersih seperti sabun pinggan mangkuk.


Untuk pembersihan kerak maksimum, pilih berus dengan pemegang plastik dan bulu.


Untuk penyelesaian pembersihan diri, pilih yang mengandungi peluntur dan gosok kawasan bilik mandi yang kotor dengan berus.


2. Gunakan cuka


Cuka ialah pembersih kerak bilik mandi semula jadi, jadi jika anda mempunyai penimbang di bilik mandi anda, masukkan cuka ke dalam beg plastik besar dan pasangkan plastik pada kepala pancuran mandian.


Ketatkan dengan ketat dan biarkan selama 1-2 jam untuk cuka menyerap. Gosok kotoran dari muncung pancuran dan salur masuk dan tanggalkan dengan kain bersih. Hidrat semula dengan merendam dalam cuka yang dipanaskan.


3. Taburkan baking soda


jangan risau. Ia dikatakan berkesan membersihkan tandas dengan baking soda.


Selepas merendam, gosok permukaan dengan berus untuk mengeluarkan semua kulit dan bilas soda penaik dengan teliti dengan air suam.


4. Gunakan kapur


Kapur boleh digunakan untuk membersihkan permukaan yang kerap terdedah kepada air, seperti kawasan tandas.


Untuk melakukan ini, tuangkan jus limau ke atas pancuran mandian kering, keran atau jubin lantai bilik mandi, gosok dengan span dan lap dengan kain mikrofiber.


Sebaliknya, untuk membersihkan kerak bilik mandi yang degil, pertama taburkan jus limau nipis, taburkan serbuk baking soda, biarkan selama beberapa saat atau kira-kira 10-15 minit, kemudian bilas dengan air suam.


5. Gunakan ubat gigi


Anda boleh menggunakan ubat gigi untuk mengeluarkan skala dari tandas anda. Caranya mudah, cuma sapukan ubat gigi pada bahagian yang bermasalah dan gosok dengan berus. Dalam kes ini, anda boleh menyembur disinfektan untuk mengelakkan kuman.


Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter