Cara membasuh pakaian menggunakan tangan kanan

Post a Comment


Selain membersihkan lantai, membasuh pakaian juga merupakan rutin rumah tangga yang perlu kita lakukan.Jika tidak, timbunan pakaian yang kotor boleh menjadi tempat pembiakan kuman dan bakteria.


Cara paling praktikal untuk membasuh pakaian adalah dalam mesin basuh.


Sudah tentu sukar untuk mencuci dengan mencuci tangan yang tidak boleh membuat tangan anda kering dan pakaian anda menjadi hapak.


Jadi bagaimana anda membasuh pakaian dengan tangan jika anda ingin belajar membasuh pakaian dengan tangan? Berikut adalah beberapa langkah mudah:


Tetapi perkara pertama yang perlu kita lakukan ialah mengetahui bahan pakaian yang akan kita basuh.


1. Asingkan pakaian mengikut warna dan bahan


Perkara pertama yang perlu dilakukan sebelum membasuh pakaian ialah mengasingkannya mengikut warna, terutamanya pakaian putih dan berwarna.


Membantu mengelakkan pakaian berwarna luntur dan pakaian putih rosak.


Selain daripada warna, pakaian hendaklah dibahagikan mengikut bahan yang digunakan.Tidak semua pakaian terutama yang berlabuci atau brokat boleh disikat.


2. Gunakan sarung tangan untuk sensitiviti kulit


Kesilapan biasa yang dilakukan oleh ramai orang apabila mencuci pakaian ialah mencuci dengan tangan kosong atau terbuka.


Oleh itu, sarung tangan getah mesti digunakan untuk mengelakkan pendedahan kepada detergen yang mengandungi bahan kimia berbahaya.


3. Rendam pakaian kotor dalam campuran detergen


Bagi memudahkan proses membasuh, pakaian hendaklah direndam dalam baldi besar berisi air yang telah dicampur dengan bahan pencuci.


Proses ini dapat mengeluarkan kotoran ringan seperti habuk dari pakaian sebelum memberus.Masa rendaman adalah sekitar 30-45 minit, bergantung kepada betapa kotornya pakaian tersebut.


4. Jangan menggosok atau memberus pakaian dengan kuat.


Kesilapan biasa seterusnya semasa membasuh pakaian ialah memberus dengan power replacement. Sudah tentu ini boleh merosakkan fabrik pakaian tersebut.


Untuk itu, kami mengesyorkan berus pakaian berguna yang lembut dan tidak akan merosakkan pakaian atau papan basuh, jadi anda boleh memberus perlahan-lahan dengan kekuatan sederhana dan menyapu kawasan yang kotor dengan berhati-hati.


5. Tambahkan pewangi atau pelembut kain


Selepas mencuci, bilas sehingga gentian pakaian bebas daripada buih dan sabun, kemudian basahkan semula pakaian dengan air bersih dan wangi.

Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter