Jenis Bunga Yang Anda Boleh di Campur dalam Masakan

Post a Comment


Bagi memenuhi keperluan nutrisi keluarga, saya sentiasa membiasakan menambah sayur-sayuran dalam diet harian saya dengan membuat sup, menumisnya, atau memakannya mentah-mentah sebagai sayur-sayuran segar dalam bentuk daun dan batang.


Rasanya memang tidak dapat dinafikan, memang agak sedap dan ketagih, jadi apa nama bunga ni?


1. Bunga bawang


Bunga bawang berbentuk daun bawang dan mempunyai tunas berwarna putih di hujungnya. Rasa bunga bawang ini segar dan teksturnya rangup. Nikmati mentah dengan lumpia khas Semarang.


2. Bunga betik


Ternyata bukan buah dan daun sahaja yang dimakan, bunga betik juga diproses agak kerap. Direbus bersama asam jawa untuk menambah rempah yang kuat pada hidangan, ia boleh menutup sedikit rasa pahit.


3. Bunga Genja


Biasanya bahagian gengjeru yang boleh dimakan ialah daun dan batang, tetapi kami dapati bunga gengjeru juga boleh dimakan. .


4. Jantung Pisang


Jika bunga ini terkenal dengan masakannya, bunga pisang ini berbentuk organ jantung manusia dan mempunyai warna ungu kemerah-merahan yang boleh menyamarkan tekstur lembutnya.


5. Bunga kecombra


Bunga kecombra berwarna merah jambu dan mempunyai tunas sepanjang jari telunjuk, mempunyai rasa masam dan aroma yang khas, dan digunakan dalam masakan berkuah.


6. Bunga tebu


Bunga Terbook ialah bunga tebu, walaupun namanya, batangnya berbelit-belit dan berwarna hijau kemerahan. sayur segar masak kari.


7. Bunga turi


Turi yang belum mekar atau turi berbentuk bulan sabit. Apabila ia mekar, ia kelihatan seperti rama-rama. Putih cenderung hijau pucat, dan ada yang merah. Walau bagaimanapun, warna yang paling banyak digunakan adalah putih. Rasanya sedikit pahit, tetapi sangat khas, dan bunga Tuli sering dicampur menjadi pecel.

Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter