Punca dan Cara Mengatasi Enjin Motor Mati Apabila Gas

Post a Comment

Motosikal merupakan alat pengangkutan yang paling popular di Indonesia, kerana ia dianggap lebih praktikal dan menjimatkan terutama bagi warga kota yang sering menghadapi kesesakan lalu lintas. Jadi motor adalah alat pengangkutan utama.




Namun tidak dinafikan masih ramai pengguna motosikal di Indonesia terdiri daripada lelaki dewasa, wanita, pelajar, mahasiswi dan juga ibu-ibu yang tidak memahami cara menggunakan dan menyelenggara enjin motosikal dengan betul.


Jadi ini menyebabkan enjin motor mati di tengah jalan terutama ketika di gas. Walaupun minyak dalam tangki masih penuh. Selepas itu, apakah yang menyebabkan enjin mati apabila gas dihidupkan?


Jadi, dalam perbincangan kali ini, penulis akan berkongsi apa yang menyebabkan enjin mati apabila di gas.


Terdapat beberapa punca yang menyebabkan enjin motosikal mati apabila digas. Punca-punca ini boleh berlaku disebabkan oleh keadaan dalaman atau pengaruh luaran. Berikut adalah beberapa sebab mengapa enjin motosikal masih menggunakan bahan api gas:


Jet utama ialah saluran petrol yang tugasnya menyembur molekul bahan api dari ruang simpanan petrol dan ruang apungan di dalam karburetor untuk dibawa ke pancarongga masuk.


Terdapat dua saluran petrol di dalam karburetor iaitu jet utama dan jet perintis. Kedua-dua saluran ini sebenarnya hampir sama cuma bezanya pada fungsinya. Jika jet pandu berfungsi pada kelajuan melahu atau melahu, manakala jet utama akan berfungsi apabila injap gas mula terbuka.


Apabila jet utama mula tersumbat, apa yang berlaku ialah motor akan berjalan seperti biasa semasa melahu, tetapi enjin akan mati apabila ia digas kerana bekalan petrol dari jet utama terputus.


Jika begitu keadaannya maka apa yang perlu anda lakukan ialah membersihkan jet utama daripada kotoran seperti habuk yang dibawa oleh aliran udara melalui penapis dan menyumbat saluran.


Untuk membersihkannya, anda boleh membuka karburetor dan membersihkan setiap saluran dengan meniup atau menyemburnya dengan pembersih karbon.


Air boleh memasuki tangki bahan api melalui resapan dari luar atau kelembapan di dalam tangki. Sebenarnya air akan terpisah apabila ia masuk ke dalam karburetor, tetapi apabila gas enjin dinaikkan, secara automatik RPM enjin akan meningkat yang menjadikan pengaliran petrol ke intake manifold lebih laju.


Ini menyebabkan air disedut masuk ke dalam intake manifold, tetapi memandangkan air bukan petrol ia akan mengeluarkan bunyi enjin yang pelik dan menyebabkan enjin tergendala.


Masalah ini boleh diselesaikan dengan mengeringkan ruang apungan karburetor dengan membuka mangkuk karburetor. Walau bagaimanapun, anda harus mengalirkan tangki bahan api jika terdapat terlalu banyak air di dalamnya.


Bagi motosikal yang menggunakan karburetor jenis vakum seperti Satria FU dan Megapro, antara punca enjin terhenti adalah kerana getah vakum koyak.


Fungsi getah vakum ini adalah untuk mengangkat jarum skeptikal apabila gas dinaikkan, pancutan utama akan terbuka dan juga apabila jarum skeptikal diangkat. Namun, jika getah vakum terkoyak, jarum skeptikal tidak akan dapat diangkat walaupun gas telah dinaikkan sehingga penuh.


Jadi apa yang berlaku ialah jet utama akan kekal tertutup dan enjin akan mati apabila ia digas. Satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah ini sudah tentu menggantikan getah vakum lama dengan yang baru.


Apabila motor berhenti menggunakan gas, salah satu punca yang paling biasa ialah palam pencucuh yang lemah. Kerana palam pencucuh yang lemah akan menghasilkan api kecil yang menyebabkan enjin menjadi perlahan dan menyebabkan enjin mati apabila digas.


Untuk itu anda boleh menyemak palam pencucuh dengan dua cara iaitu dengan melihat hujungnya, jika hujung palam pencucuh berwarna hitam pejal bermakna palam pencucuh perlu ditukar segera. Cara kedua ialah dengan melihat terus kepada nyalaan yang dihasilkan oleh palam pencucuh, untuk mengetahui dengan lebih jelas sama ada nyalaan palam pencucuh itu benar-benar lemah atau masih kuat.


Sebenarnya terdapat banyak faktor yang menyebabkan enjin motosikal mati apabila digas. Walau bagaimanapun, apa yang telah kami ringkaskan di atas adalah punca yang paling biasa atau paling biasa.


Beberapa kerosakan yang berlaku pada motosikal menyebabkan enjin tergendala apabila digas. Jadi itu membuatkan anda terpaksa menukar bahagian motor yang rosak supaya enjin motor kembali normal.


Tetapi bagaimana jika motor tiba-tiba berhenti di tengah jalan? Sudah tentu ini sangat menyusahkan dan anda tidak dapat segera mencari bengkel untuk menggantikan beberapa bahagian motosikal yang rosak.


Jika cara di atas masih tidak menghidupkan enjin, maka anda juga perlu menyemak bateri motor kerana bateri adalah punca kuasa elektrik yang digunakan untuk menghidupkan motor. Periksa sama ada bateri dalam keadaan baik atau tidak.

Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter