Punca Enjin Motor Mati Mengejut, Lengkap dengan Penyelesaian

Post a Comment

Nasib buruk boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Bagi mereka yang setiap hari menggunakan motor, pernahkah anda mengalami kenderaan yang tiba-tiba mati atau rosak apabila digunakan? Jika ya, jangan panik kerana beberapa kemalangan ini mungkin berpunca daripada kecuaian anda dalam menjaga motosikal.




Kematian mengejut motosikal, terutamanya semasa digunakan, amat berbahaya. Bukan sahaja membahayakan diri sendiri, tetapi juga orang lain. Kerana penting untuk anda memahami punca untuk mengelakkan kemungkinan lain yang lebih buruk. Punca kematian mengejut motor boleh berbeza-beza, yang paling biasa adalah komponen motor yang rosak sehingga tidak berfungsi dengan baik.


Pernahkah pengguna motosikal automatik mengalami motosikal automatik mati secara tiba-tiba semasa di jalan raya atau apabila tuil gas dilepaskan?


Kejadian ini tentunya menyusahkan ketika berada di lebuh raya dan berbahaya apabila memotong kenderaan lain di tengah-tengah lebuh raya yang sibuk.


Sememangnya, peminat motor automatik sangat ramai, maka terdapat banyak jenis dan jenis motor automatik yang beredar di pasaran automotif.


Punca pertama mungkin enjin panas atau terlalu panas yang menyebabkan motor automatik berhenti secara tiba-tiba. Salah satu punca enjin terlalu panas adalah penyumbatan aliran minyak yang beredar di dalam enjin.


Karburator berfungsi sebagai pembancuh udara dan bahan api untuk dimajukan ke kebuk pembakaran. Jika ada air di dalamnya, ia akan mengganggu pembakaran sehingga enjin motor automatik mati mengejut.


Keadaan bahan api yang mempunyai oktana yang tidak sepadan dengan nisbah mampatan kadangkala menyebabkan enjin mengalami penyumbatan injap atau hos menuju ke karburetor atau suntikan.


Punca lain yang menyebabkan enjin motor automatik mati secara tiba-tiba ialah komponen penyalaan yang mati. Jika ini berlaku, mesin tidak boleh dimulakan secara automatik.


Jika kipas pada penutup tangki tertutup akan menyebabkan aliran bahan api ke karburetor motosikal tidak sekata. Supaya pembakaran tidak berlaku sepenuhnya.


Punca kematian mengejut motosikal automatik boleh disebabkan oleh tetapan bahan api yang tidak betul di bahagian karburetor atau suntikan. Jika tetapan ini dibiarkan, motor sering rosak.


Akhir sekali, punca kematian mengejut motor automatik ialah penapis udara yang kotor, sehingga tarikan gas lebih berat dan enjin motor mudah mati.


Punca pertama motor mati secara tiba-tiba adalah enjin yang terlalu panas atau terlalu panas. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan masalah ini, contohnya memandu terlalu lama, kekurangan air radiator, sehingga saluran minyak tersumbat.


Cara menangani motor yang terlalu panas adalah dengan membiarkan enjin sejuk sehingga suhu kembali normal. Selepas itu, anda boleh menyemak keadaan radiator. Jika paras air radiator rendah, tambahkannya dengan segera.


Jika selepas dihidupkan motor tidak berhenti secara tiba-tiba lagi, bermakna masalah itu memang pada air radiator. Namun, jika tiba-tiba motor terhenti semula, mungkin ada masalah lain. Segera periksa motosikal di bengkel tersebut, kerana jika terpaksa menunggang dalam keadaan sedemikian dikhuatiri motosikal tersebut akan mengalami kerosakan yang lebih teruk.


Palam pencucuh yang kotor atau mati boleh menyebabkan motor berhenti secara tiba-tiba. Sebelum mati, tanda yang paling biasa ialah tarikan enjin tidak lancar seperti biasa.


Jika ini berlaku, anda boleh membuka palam pencucuh dengan kunci. Kemudian tutup palam pencucuh pada blok enjin dan hidupkan enjin dengan kick starter. Jika nyalaan yang keluar berwarna merah bermakna palam pencucuh anda kotor dan mesti ditukar segera supaya enjin kembali normal.


Jangan menganggap bahawa masalahnya adalah pada enjin, atau anda boleh kehabisan minyak. Sebabnya, pada sesetengah motosikal, penunjuk aras bahan api tidak tersedia. Jadi, anda perlu menyemak terus dengan membuka tangki gas.


Sekiranya anda kehabisan minyak, jangan panik - Lebih-lebih lagi jika anda menaiki motosikal dengan karburetor, biasanya terdapat paip yang diisi dengan petrol ganti. Anda hanya perlu membuka paip takungan dan tangki akan diisi dengan kira-kira satu liter petrol. Jumlah ini sepatutnya cukup untuk membawa anda ke stesen minyak terdekat.

Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter