Sistem keselamatan rumah berasaskan Arduino

Post a Comment


Terdapat banyak cara untuk berasa lebih selamat di rumah, salah satunya dengan kamera CCTV.


Memasang CCTV di rumah anda dianggap sebagai cara yang berkesan untuk mencegah kecurian rumah.


Tetapi adakah ia benar? Memasang kamera ini tidak menjamin rumah anda 100% selamat daripada kecurian.


Anda memerlukan peranti yang boleh mengesan kehadiran orang yang memasuki rumah anda tanpa kebenaran pemilik apabila rumah itu kosong.


Sistem keselamatan ini ialah sistem keselamatan rumah dengan pelbagai sensor.


Sistem ini juga boleh digunakan untuk menguatkan sistem penggera di bangunan kediaman dan bertingkat tinggi. Apabila dipasang, ia mengeluarkan sensor yang boleh mengesan isyarat inframerah yang dipancarkan oleh manusia dan juga haiwan.


Titik rujukan sistem kawalan ialah perubahan suhu manusia di dalam bilik, juga dipanggil nilai awal atau titik set.


Satu sistem sensor sedemikian ialah arduino. Arduino ialah alat elektronik sumber terbuka yang direka khas untuk kemudahan penggunaan oleh mereka yang ingin belajar cara membina robot atau membangunkan peranti elektronik yang disambungkan kepada pelbagai penderia dan pengawal.


Arduino juga boleh digunakan untuk mengambil input daripada pelbagai sensor dan mengawal pelbagai jenis lampu, motor, dan output fizikal lain untuk membangunkan objek interaktif.


Sudah tentu masih banyak mikropengawal yang boleh digunakan selain Arduino. Walau bagaimanapun, semua alat ini mempunyai satu matlamat yang sama. Ini semua tentang memudahkan semua jenis kerumitan dan butiran janggal dalam pengaturcaraan mikropengawal untuk menjadikannya lebih mudah untuk digunakan.

Prinsip operasi Arduino adalah serupa. Selain itu, terdapat juga beberapa kelebihan Arduino yang tidak boleh diabaikan seperti:


Berbanding dengan platform mikropengawal lain, Arduino jauh lebih murah. Bukan itu sahaja, Arduino juga sangat mungkin untuk membina sendiri kerana semua sumber dijual di pasaran.


Persekitaran pengaturcaraan yang tersedia dengan Arduino mudah digunakan untuk pemula dan fleksibel untuk pengguna lanjutan. Di peringkat pendidikan, Arduino adalah berdasarkan persekitaran pengaturcaraan Pemprosesan, jadi pelajar boleh membiasakan diri dengan proses tertentu dan menggunakan Arduino dengan lebih mudah.

Related Posts

Post a Comment

Subscribe Our Newsletter